Izradnja JŽ/SŽ 06-018 iz messinga

Gorchi

Veteran foruma
Supporter (2016)
Supporter (2017)
Supporter (2019)
Supporter 2020
Supporter 2021
Jednom sam napisao na forumu zeljeznice.net, da ću prevesti tekst izrade lokomotive JŽ/SŽ 06-018 iz messinga, koji objavljujem na slovenskom forumu, na ovom linku. Trudiću se da budem što najbolje preveo na hrvatski jezik ali molim vas za strpljenje, ipak sam se učio hrvatski samo na moru nekih 18 godina kraj Kleka... Ah bile su to godine :)

Ova loksa je izradjena po uputstvima i pločicama, koje je pripremio g. Velimir Crha. Sa njim sam još u kontaktu preko mejla pa mi je objasnio, da je to njegov prvi projekat lokomotive iz messinga, kojeg je uradio već davne 2003. Pločice sam dobio posle plaćanja u iznosu 70 EUR putem pošte. Malo je potrajalo jer su ih morali u Milanu izraditi ali je jako zaniljivo raditi takvu loksu. Moram napomenuti da sam prije ove lokse radio samo plastične makete i to je moj prvi model iz messinga. I da znamo o kojoj loksi se radi, to je fotografija lokomotive koju je izradio g. Crha:

JZ101.jpg


Pored pločica, koje koštaju 70 EUR tu je još puno drugog materiala kojeg treba nabaviti u Angliji i u Njemačkoj. Pošto još moj prijatelj pravi istu lokomotivu onda sam naručio dodatne djelove i za njega pa smo svak od nas platili polovinu poštarine ;)

Znači kaj još ovoj loksi neophodno treba:
Weinert modellbau oz. http://www.lokshop.de, za Weinertove djelove koda je WEI i broj:
  • Dimnjak - weinert 8004
  • Kupola (dom) za pjesak - weinert 8150
  • parne kupole (dom) prednja i zadnja - weinert 8101& 8102
  • pištaljka - weinert 8351 (!)
  • elektro generator - weinert 8455 (!)
  • kompresor - weinert 8400
  • ručka za otvaranje vrata dimnice - weinert 8265; ovo je nepotrebno!
  • ventil za pjeskanje na kupoli - weinert 8171
  • odbojnici ili puferi - weinert 8600
  • verige ili kvačila - weinert 8631- 2 kos, posebice za vitrinski model
  • cjevi za zrak -weinert 8292 - 2 kos, isto kao prije
  • vazdušni cilinder za zavore - weinert 8940 - 2 kos
  • lampice - weinert 9005 ili 9030 ako želite osvjetljenje

Kod pištaljke i elektrogeneratora dodao sam znak !. Na ovom popisu fale ventili kod prve kupole te sigurnosni ventili kotla, koje se mogu dobiti u kompletu ventila za BR93, t.j. Weinert 8190. U tom kompletu je još pištaljka, bolji (praviji) elektrogenerator, jedan sigurnosni ventil (a treba se dva) i još koja upotrebljiva stvar. Tako da sam kasnije još narućio ove stvari:
  • komplet ventila za kotao za BR93 (sa pištaljkom, elektrogeneratorom, sigurnosnim ventilima...) - Weinert 8190
  • ventili za ispuštanje kondenza u valjevima - Weinert 8793
  • nekoliko detajla u kabini za BR41 - Weiner 82009
  • ručka za otvaranje dimnice - Weinert 8057
  • pločice sa šrafima za odbojnike - Weinert 8596
Moglo bi se narućiti i komplet cijevi ispod kabine (za lijevu i desnu stranu) ali pošto ne znam tačan broj nisam ih narućio pa ću ih sam izraditi.

Kod http://www.mainlytrains.co.uk naručio sam ovo:
  • držači ta ruke maleni iz messinga (1,2mm!) - ROA03 (brass handrail knobs small, Romford/Markits), treba se oko 40 komada po lokomotivi, narućio sam 4 kesica u kojima ima 12 komada
  • ležajevi iz medenine - ROW007, 8 na lokomotivo odnosno 1 kesica (sa 12 kom)
  • elektromotor Mashima MH1624D - LSM1624D, 1 kos
  • reduktor 1:38, npr. Markits MM210/20402 - COGB02BS od Comet models; kasnije sam se poigrao sa brojkama i za bolje performanse i realniju brzinu bi bilo bolje nabaviti reduktor sa omjerom 1:60 ili barem 1:50
  • osovina sa kotaćima ispod kabine fi12mm sa špicama - ROJ12Si (Romford) 1 kos
  • osovina sa kotaćima za tender fi 10,5mm sa špicama i konusno osovino - ROJ10.5So (Romford) 4 kos
  • kovice za poluge - ROA80 (Romford), 1 kesica sa 20 kovica
  • kontakti za struju - GI4M062 (Gibson), 1 kesica sa 10 kontakta

I još nešto malo kod http://www.scalelink.co.uk
  • glavnikotaći fi 18mm, 16 špica - SW1816D; 8 kom na lokomotivo; prava loksa ima kotaće sa 18 špica ali ih je za normalnu cijenu nemoguće dobiti
  • osovine sa mesingastim maticama - RM165A (Romford) - 4kom
  • držaći za poluge na glavnim kotaćima - 8 na lokomotivo odnosno 2 kesici sa 6 komada
  • osovina sa kotaćima za vodilni voz na početku lokomotive, fi 10,5mm, 8 špica - 1 na lokomotivo

Ovo je vjerojatno najdetaljniji popis :) Ako nije drugčije napomenuto znači jedna kesica ili jedan komad. Treba znati da se neke stvari dobivaju u kesicama u kojih ima nekoliko djelova (kovice, ležajevi...). Najviše problema je bilo sa kotačima jer je jako teško dobiti za zmjerne pare kotače sa premjerom 18mm i 16 špica, a sa 18 znam samo komplet za BR39 ali taj komplet košta... 110EUR!
Na listi djelova sam dodao još djelove za detajliranje koji nisu neophodno potrebni. Mogao bi dodati još nekoliko stvari :) Pošto sam već od početka priće htio voziti ovu loksu na maloj železnici (a nemam ni makete :) ) nabavio sam još nekoliko stvari kao Golden White LED u SMD verziji (kod http://www.ledshop24.de), Loksound dekoder, Seuthe generator pare za digital...

Da zbrojimo još troškove. Prva narudžba kod LokShop.de iznosila je 118 EUR na lokomotivo (sa polovinom poštarine!), druga narudžba kod LokShop.de je iznosila 89,40 EUR (nije uključena poštarina jer nemaju NEM kvačila pa je nisu uraćunali inaće bi to bilo još dodatnih 14 EUR), račun iz mainlytrains iznosio je 110 GBP, račun iz scalelink pa 53,26 GBP.

Evo kako izgledaju ovi djelovi:


Ako uvečam kompresor izliven iz medenine možete zamisliti zašto su te stvari skupe:




I naravno još pločice iz 0,4mm i 0,8mm mesinga od g. Crhe koje su došle u A4 kuverti zajedno sa uputstvom:



Evo toliko za prvi put. To be continued :)
 

NClight

Hybernated
Znači, troškovi svih dijelova za jednu lokomotivu bi bili:
277 € + 163 GBP
ukupno cca 500 €?
A još ne računamo na sitan materijal, ljepilo, kalaj/tinol, boje/farbe i sl.

So far, so good ;)
Pa... da vidimo... :plaza:
 

Gorchi

Veteran foruma
Supporter (2016)
Supporter (2017)
Supporter (2019)
Supporter 2020
Supporter 2021
NcLight, nešto tako, da. Loksound dekoder košta 99 EUR pa i generator dima nekih 13 EUR pa se kod toga može malo uštedjeti.
Što se malenog pribora tiče nabavio sam mesing žice premjera 0,5, 0,8, 1 i 1,5 mm te cijev fi 2mm/1mm, sve to kod Mladog tehnika. Zanimljivo da su cijene jako povoljne - žica do fi 1mm nekih 40 centa, veči promjeri nešto iznad 1 EUR. Na izložbi u Veroni sam ove žice gledao po...3 EUR/m!!!

Ono sitno kaj sam još nabavil su messingasti vijci i matice koje po nekom slučaju imaju u Ljubljanskom Bauhausu i to M2, M3 i čak M1,6 sa šestkutnom glavom. 8 komada M2 sa maticama opet iznosi 1,45 EUR.

Toliko samo o ovom drobnom materialu ali ako bi morao da kupim sve alate... Samo moj stari Weller WECP-20 bi bio nekoliko 100 EUR ali radi ko sat iako je več 13 godina star :)

Ako već pričamo o alatu toga je puno. Ima pilica, klješta, plamenski zagrijavač (koji može biti i lemilica), pincete i naravno nešto poput Dremela, u mom slućaju je to Blac&Deckerov propali program Hobbycraft ili nešto tako. Najveći problem su oni fini alatići kao miniaturna svrdla; u Veroni kupio sam kompletić od 0,3 do 1mm po 0,05mm za samo 4 EUR. Nisam još uploadal slike mog alata ali znajte da ga ima puno ;)
 

NClight

Hybernated
Gorchi, hvala na dodatnim informacijama, a za pogled na alat bila bi zgodna posebna tema, iako ćemo i u ovoj vidjeti dosta toga, nadam se ;)

Na dekoderu i pari se može uštedjeti 100-tinjak eura što nije zanemarivo, ali mislim da sa ovakvim modelom netreba štedjeti, a zvuk i dim samo će od vrhunskog metalnog modela napraviti nešto stvarno specijalno... mislim da se to ulaganje isplati!

Netrebam pisati da očekujemo puno fotki svake faze radova, zar ne? :D

Moram priznati da jedva čekam snimku vožnje... ili vidjeti model uživo na maketi u Sloveniji ili u Zagrebu na "Susretima" ;)

Sam naprej!
 

Thommo

 
Osoblje foruma
Gorchi, hvala na trudu, fenomenalan popis. Vidi se da će u tvojim rukama 06-ica biti završena i kad-tad veselo zahuktati na nekoj maketi! ;) :>idea:
 

Gorchi

Veteran foruma
Supporter (2016)
Supporter (2017)
Supporter (2019)
Supporter 2020
Supporter 2021
Juće sam dao još nekoliko novijih fotki na net pa mogu da vam pokažem jedan (veliki) dio alata, koji upotrebljavam kod izradnje:


Inaće u junu 2008 posle skoro dvomjesečnog čekanja dobio sam još jedan komplet od LokShop.de i evo nekoliko fotki ovih djelova. Na prvoj sliki su svi djelovi (inaće za dve lokomotivi) a onda još nekoliko detajla od ovih djelova.


LokSound dekoder, baš je velik :)


Mesingasti djelovi izbliza, ovog puta više manje za jednu loksu


I generatora pare, lijevi za klasičnu upotrebu a desni za upotrebu sa dekoderom, koji će biti ugrađen u moju loksu


Evo toliko da se spremi teren, sada možemo da počnemo sa gradnjom lokse :) :cool:
 

matija

Član foruma
Iskreno rečeno malo me brine ova fotka:

ništa zlonamerno, bojim se da je alat suviše nov za ovakav poduhvat, možda da se isprobaš na nečemu malo jednostavnijem, na kraju krajeva sam si rekao da do sada nisi radio sa mesingom, ali ako si siguran želim ti mnogo sreće i nadam se da ćemo moći pratiti tvoj rad
 

Attachments

  • 2314426310098498948S600x600Q85.jpg
    2314426310098498948S600x600Q85.jpg
    60.7 KB · Pregleda: 1,572

Aufle

Član foruma
Gorchi kaže:
I generatora pare, lijevi za klasičnu upotrebu a desni za upotrebu sa dekoderom, koji će biti ugrađen u moju loksu

Gorči, Loksound dekoder ima to možnost, da za vsak izhod posebej naravnaš voltažo, tako da je vseeno kateri dampfgenerator vgradiš. Tudi tisti za 10V bo delal lepo in se ne bo pregreval. Prav tako lahko na vsakem izhodu definiraš funkcijo (luči, sklopka, dimni generator) in izhod se potem temu primerno tudi obnaša. Če izhod nastaviš na dimni generator, se bo, ko ustaviš lokomotivo, iz dimnika kadilo zelo malo ali skoraj nič (napetost na izhodu se zmanjša), takoj ko daš komando za start, pa se začne kaditi (torej je generator dima v pripravljenosti), no sicer izpuhi sicer niso sinhronizirani s premikom valjev, pa vendar se da včasih pri manjših hitrostih doseči prav realističen učinek. Če začne puhati preveč ali premalo, pač samo korigiraš izhodno napetost na dekoderju.
Samo za informacijo: tudi zimo dekoderji 63, 64 in 620 (ki so trenutno aktualni v njihovi ponudbi) imajo možnost nastavljanja enosmerne napetosti na vsakem izhodu dekoderja posebej. Posebne funkcije pa nimajo, tako da se ali kadi ali pa ne, odvisno od aktiviranje določenega izhoda.
 

Gorchi

Veteran foruma
Supporter (2016)
Supporter (2017)
Supporter (2019)
Supporter 2020
Supporter 2021
matija kaže:
Iskreno rečeno malo me brine ova fotka:

ništa zlonamerno, bojim se da je alat suviše nov za ovakav poduhvat, možda da se isprobaš na nečemu malo jednostavnijem, na kraju krajeva sam si rekao da do sada nisi radio sa mesingom, ali ako si siguran želim ti mnogo sreće i nadam se da ćemo moći pratiti tvoj rad
Suviše nov? Ehh, na onoj slici kaj je zaista novo je onaj držač sa aligatorčkima i mala svrdla u crvenoj embalaži. Sve ostalo je staro, nešto čak i skoro 20 godina i več dosta je odradilo. Inaće ako pogledaš fotke na slovenskom forumu, loksa je več u fazi detajliranja. Ovdje sam tek započeo sa prijevodom ali u biti ova loksa se radi več nekoliko mjeseci tako da...

Aufle, se spomniš mojega mejla? Lej, to je moj prvi dekoder in dejansko nimam niti možnosti ta trenutek ga nastaviti, zato sem ti oni mejl tudi poslal. Se pa priporočam za "osebni" uvod v digitalno tehniko ;) Sicer pa sem izbral ta generator dimapo v navodilih, ki sem jih snel na netu, da naj bi nabavil generator primeren za digital (str.9):
Anleitung LokSound V3.0 - 3.5 kaže:
Verwenden Si bei Loks, deren Licht- und Funktions- ausgänge nach Abb.2 verschaltet werden, ausschliesslich digitale Rauchgeneratoren, z.B. Seuthe Nr. 11. Andere Raucheinsätze benötigen zu viel Strom. Telweise sind Rauchgeneratoren mit mehr als 250mA Stromaufnahme im Handel!
.
Je pa res kar praviš, da ima po specifikaciji izhod za luči 250mA in da skupen tok, ki naj bi ga oddajal dekoder za dodatke, naj ne bi presegel 500mA.
No sej kot sem Ti rekel, se pustim podučiti nekomu, ki ima že izkušnje s temi rečmi - če seveda dovoliš :)
 

Gorchi

Veteran foruma
Supporter (2016)
Supporter (2017)
Supporter (2019)
Supporter 2020
Supporter 2021
Pošto prvi put radim sa mesingom i pravim model (a ne makete) lokomotive, g. Crha mi je preporućio jednu finu knjigu Iain Rice: Locomotive kit chasis construction in 4mm. Inaće mogu samo da pohvalim suradnju sa g. Crhom tako da mu na ovom mjestu mogu još jednom kažem puno hvala g. Crha!

Za probu rada sa mesingom sam izradio reduktor. Prvi utisci su bili da se jako lijepo radi sa njim i kasnije s jakim zadovoljstvom radim s mesingom, čak bih mogao reći da je lakše ispraviti ako nešto malkice zaj...š.
Evo fotke reduktora sa motorčičem:


Ovdje zupčenik još nije na svojoj osovini a desno na slici vidi se pored njega još podloške ali bih s njime reducirao pomak osovine i zato ih neću upotrebiti. Najveći razlog je lakša vožnja kroz krivine. Inaće prema uputstvu bi morao biti sastavljen reduktor izgledati ovako:


Iz kita sam izrezao ploćice frema i nekoliko osnovnih djelova da sam za test mogao sklopiti lokomotivu. Tako sam testirao vožnju kroz skretnice i krivina. Pošto imam samo Mehano šine pokušao sam pronaći krivine sa najmanjim radiusom i evo kako to izgleda:


Malo me zabrinula konstrukcija oko osovine ispod kabine, koja ima pomak od nekih 2mm lijev-desno ali pošto sam vidjeo nekoliko sastavnica od Fleischmana i Roco-a, tamo su uradili specijalni vozić. Isto tako imam na svojoj Rivarossijevi BR39.

Moguće vredi napomenuti da sam testirao samo lokomotivu bez tendera pa još ne znam kakv će biti odnos izmedju tendera i lokomotive. Nadam se da neću trebati raditi kakve modifikacije :zvizdi:
 

Gorchi

Veteran foruma
Supporter (2016)
Supporter (2017)
Supporter (2019)
Supporter 2020
Supporter 2021
Nakon probe sklapanja započeo sam s pravim radom. Prema spomenutoj knjizi g. Rice-a sam izradio stol za izradu frema iz nešto malo drva kojeg se moglo naći na mom balkonu :) Pločice frema sada već izdvojene od kita g. Crhe trebalo je opiliti te uvećati rupe za ležajeve. Izjetkani djelovi frema imali su rupice sa promjerom od 3,5mm a potrebne su rupice od 3,8mm. Rupice sam uvečao sa svrdlom od 4mm i dobio sam još malkice prostora oko ležajeva kaj je kasnije jako dobro došlo zbog podešavanja osovina. Za informaciju, pošto su ležajevi, osovine i kotaći iz Anglije, upotrebljene su engleske mere i tako je njihov "standard" za promjer osovina 1/8 in ili otprilike 3,2mm.
Kada su bile pločice frema spremne za lotanje došle su na stol i učvrstio sam ih bucikama i malim čavlićima. Evo kako to izgleda sve skupa:


Naravno da je trebalo sve nekoliko puta provjeriti i izmeriti razmak izmedju pločica i zato sam upotrebio šubler (kljunasto merilo na slovenskom). Došao mi je itekako dobro jer sam ga upotrebio i kao treću ruku da mi je držao frem ;)

Evo još jedne fotke ovog puta sa osovinama u ležajevima:


Pomoću osovina (nekog specijalnig alata nažalost nemam), svrdla fi 3,2mm i naravno lemilice, mogao sam lijepo nastaviti ležajeve. Treba napomenuti da iako je frem rađen od mesinga 0,8mm i pošto nema nekih drugih nosaća, mesing se lako savije i ode sav trud oko osovina. A ovdje govorimo o desetinkama mm koje znaće mnogo!

Toliko za sada, nastavak dolazi uskoro ;)
 

matija

Član foruma
Gorchi kaže:
matija kaže:
Iskreno rečeno malo me brine ova fotka:

ništa zlonamerno, bojim se da je alat suviše nov za ovakav poduhvat, možda da se isprobaš na nečemu malo jednostavnijem, na kraju krajeva sam si rekao da do sada nisi radio sa mesingom, ali ako si siguran želim ti mnogo sreće i nadam se da ćemo moći pratiti tvoj rad
Suviše nov? Ehh, na onoj slici kaj je zaista novo je onaj držač sa aligatorčkima i mala svrdla u crvenoj embalaži. Sve ostalo je staro, nešto čak i skoro 20 godina i več dosta je odradilo. Inaće ako pogledaš fotke na slovenskom forumu, loksa je več u fazi detajliranja. Ovdje sam tek započeo sa prijevodom ali u biti ova loksa se radi več nekoliko mjeseci tako da...
Iskreno se izvinjavam tek kasnije sam primetio da je ova reportaža već odmakla na vlaki.net-u, ja sam mislio da je neko drugi u pitanju. :crvenilo: Čak sam tražio od admina da se moj post obriše, ali nema veze.Zaista sam impresioniran za prvi put izuzetno lep rad. Nadam se da ćemo uskoro videti gotov model. SAMO NAPRED ;)
 

Gorchi

Veteran foruma
Supporter (2016)
Supporter (2017)
Supporter (2019)
Supporter 2020
Supporter 2021
Došli smo sada do izradnje cilindara. Kod 06-ice izradnja je malkice drugčija nego je uobičajeno ali i tako se to može. Evo kako izgleda kod najnovijeg produkta g. Crhe, t.j. JŽ 11:


(slika iz hrvatskog foruma)
Ovdje je g. Crha upotrebio cijevi večeg promjera, koje se na kraju zatvore pločicama sa rupama za poluge. Naime 06-ice je njegov prvi model iz messinga pa možemo da oprostimo takvu pozezu ;) Ja sam malkice modificirao njegov nacrt i ugradio messingaste cijevi sa vanjskim fi od 2mm i unutrašnjom od 1 mm. Na kraju su mi ove cijevi jako dobro došle jer mogao ispraviti netačnosti a na lokomotivi će lijepo služiti kao prostor za poluge koje će se lijepo gibati.
Evo fotke sa valjevima i cijevima:


Cilindri su dulji nego je rzamak među stijenama i tako treba na stijene dodati plošče. Gornji cilindri koji služe za regulaciju pare u radnim cilindrima su malo dulji i tako im treba dodati 3 pločice, na radnim samo jednu, spreda i istraga. Ali lemljenje ovih pločica je mala umjetnost koju sam rješavao ovako:



Kod manjih pločica upotrebio sam svrdlo sa promjerom 1mm, kod pločica za radne cilindre svrdlo od 2 mm. Svrdlo sam upotrebio jer je iz čelika pa se neće zalemiti kako bi bila mogućnost kod mesingastih cijevi. Mjesto pločica gdje se spajaju sam obrusio i dodao malkice cina. Nakon takve pripreme sam spojio pločice na svrdlu sa dobrim zagijavanjem da su se pločice dobro spojile. Slično tome je slijedilo kasnije kad ih je je trebalo spojiti sa stijenama. Kasnije sam se pitao kako da ih obrusim i pokitam jer je frem jako blizu i mjesta prilično nedostupna. Pokitao sam sa Revellovim kitom za plastiku (koji jako dobro drži!) i sve to obrusio sa pilicama, Micraftovom mini bušilicom i na kraju finim šmirgl papirom.



Na toj slici se može vidjeti lim koji pokrije valjeve. Moglo bi se ga kriviti prilikom lemljenja na stijene ali ustanovio sam, da je najbolje da se ga obradi prije lemljenja. To je jako fino i tačno dijelo jer rastojanje od već pola milimetra može znaćiti mnogo jer čovjek ima samo dvije ruke :) Prije krivljenja treba ustanoviti kako to uraditi jer lim na vanjskoj strani treba da dodje do ploćice na kojoj ljude hodi oko kotla.Ali lim je malo dulji nego bi trebalo da bude i samo umjerenjem se može tačno odrediti mjesto gdje treba početi sa krivljenjem. Opet sam upotrebio svrdla, ovaj put najprije svrdlo 8mm i na kraju 6mm jer treba znati, da lim je elastičan te se hoče vratiti u početnu legu.

I na kraju ovako izgleda zlemljen lim na jednoj strani i drugi lim pripremljen za lemljenje:


Kasnije kad je došao paketi iz Njemačke dodao sam još ventile za ispust kondenzirane pare. Pošto je to maleni dio koji se brzo zagrije a frem sa cilindrima je bio mnogo veči kojeg je teško zagrijati, bilo je to zanimljivo spojiti :razz:
 

Gorchi

Veteran foruma
Supporter (2016)
Supporter (2017)
Supporter (2019)
Supporter 2020
Supporter 2021
Jedne subotne većeri došao je prijatelj, koji inaće radi u SŽ CD Moste i rad sa limom mu je svakodnevni posao. Tako sva izradila kotao jer ovdje skoro treba još koja ruka i važi onaj rijek, više glava više zna. Lim za kotao je uradjen iz 0,7mm debelog lima ali pošto ima kovice i druge dodatke, povećini je stanjen na polovinu. Ali to ne znači da je jednostavno izraditi kotao! Evo kako smo krivili lim:


Ovdje se opet pokazalo kakve osobine ima lim i kaj je plastična i kaj je elastična deformacija metala. Kotao ima unutrašnji promjer od oko 2 cm što znači da smo mogli upotrebiti palicu od metle. Naime nije išlo tako lako i onda je trebalo pronaći sve moguće valjeve manjih promjera da je na kraju ispao kotao u oblici cilindra. Ako sada razmislim za natrag možda bi bilo najbolje da smo nakon svakog krivljenja zagrijali lim ali tako smo kod kuće tražili sve moguće stvari valjaste oblike. Sva sreća da moja bolja polovina ima dosta kometike pa smo pronašli skoro sve što smo trebali. E sada neka još ko kaže da nije kozmetika za žene upotrebna i z amuške (hobije) :D Na kraju smo ipak upotrebili klasičnu olovku za papir da je kotao zaista postao lijepe oblike. Ali pošto mi malo fali znanje kako na kraju napraviti lijep spoj gdje bi morala biti rubova lima lijepo tangentna prije lemljenja iskoristila sva klješte papagajke i na trem točkama zalemila lim da sam na kraju mogao lijepo zalemiti po svoj dužini.





Posle lemljenja došla je još krajna obrada metala a to znači malo pritiskanja, grijanja i valjanja da bi na kraju nastao više manje okrugao kotao. Evo slike još prije finalizacije.



I tako je kotao spreman za nadaljni rad, za dolemljivanje ložišta i kasnije lemljenja ostalih domova, dimnjaka i sl.
 

Gorchi

Veteran foruma
Supporter (2016)
Supporter (2017)
Supporter (2019)
Supporter 2020
Supporter 2021
Kotao sam izradio neke subote, barem najteži dio ali frem treba još doraditi. I tako samo dodao kočnice na jednoj strani upotrebljivši pincetu i pomoćnika sa aligatorima. Na jednoj strani samo toliko, da vidim, kako stvari stoje. Ali sa kočnicama treba raditi zaista pažljivo jer su toliko tanke da ih nije problem saviti ili slomiti. Nakon lemljenja kočnica dodao sam još kotaće i evo kako izgleda sada frem:



Na ovoj slici dobro se vidi problem kod cilindara jer je onaj lim suviše visok. Nisam bio potpuno pažljiv i evo šta sad. Mogućnosti sta dvije, da se obrusi gornji dio ili odlota te pravilno iskrivi i ponovo nalota. Naravno izabrao sam poslednju variantu. Obična lemilica mi je bila preslaba pa sam morao upotrebiti plamenski gorilnik. Naravno pošto je kaloričniji sva konstrukcija se može brzo zagrijati i može uticati na savijanje frema, na odlotanje nekih drugih djelova pa zato treba raditi pažljivo. I još jedna tajna koju poznaju svi koji radu sa limom. Zagrijati treba veće djelove a ne malene pošto postoji opasnost od pregrijavanja malenih djelčića.

Opet neke subote bio sam cijeli dan kod kuće i imao sam dovoljno vremena, da sam izradio tender. Sa njim nije bilo malo posla pa sam tako iskoristio cijeli slobodni dan. Tender sam počeo graditi kod obrtnih postolja kojeg sastavlja puno malenih djelova i pokoji veći dio.



Bazu postolja se može izgraditi jednostavno i brzo. Stranice treba saviti pod pravim uglom i prije lotanja treba barem 2 puta provjeriti tačnost izrade. Problem će nastati kasnije kad treba postolje i tender složiti skupa jer treba upotrebiti malene vijce. Najbolji su M2, uslovno ide M2,5 ali M3 je več isuviše velik. Kada sam gradio tender još nisam imao messingaste vijce M2 pa sam se odlućio za M2,5 jer su mi M2 suviše tanki. U to vrijeme sam još imao na umu, da stavim neki valjak izmedju postolja i tendera što sam kasnije drugćije rešio.

Svaka osovina ima i svoje ležajeve koji su u H0 miniaturni a koliki bi tek bili u N ili Z?! Za izradu sam trebao fine pincete koje su mi srećom ostale od gimnazije (seciranje žaba kod biologije itd.)...



Ovi ležajevi se jednostavno izradu ali su jako maleni a moji prsti na rukama su po JUS/DIN normama a ne po standardu ljudi u H0 :D I treba izraditi 8 kutijica za ležajeve. Jednu kutijicu sam pokušao izraditi tako,d a jednu stranicu savijem, zalotam i tako za svaku stranicu. Ali nije išlo zato sam upotrebio drugu variantu, da sam sve stranice lijepo savio i onda sve skupa zalotao. Sljedi malkice brušenja na postolju gdje će se sve skupa složiti, blogo cinjenje spojnog mjesta, stavljanje ležaja na pravo mijesto i zagrijavanje. I tako 8 puta. Slično tome su i opruge no nisu tako malene...

Podobna situacija so vzmeti:


Sama baza opruga nije problem nego "simulacija" opruga. "Simulaciju" opruga se stavi u rupicu i onda zalota. Ali kako to uraditi? Opet trebamo pomočnika sa aligatorčkima koji je držao postolje u primjernom položaju a zatim sam stavio opruge u rupu gdje ih je držala gravitacija. Onda pažljivo lemljenje i to je to. Sa svim ležajevima i oprugama je postolje skoro uradjeno fale još kočnice koje fale u kompletu. A njih ću izraditi iz lima koji ostaje od pločica.
 

Gorchi

Veteran foruma
Supporter (2016)
Supporter (2017)
Supporter (2019)
Supporter 2020
Supporter 2021
Sada možemo izraditi još gornji dio tendera. Kao prvo sam izradio kutijicu tendera ali prije savijanja sam nalotao dva kruga vijka koju kod pravog tendera vjerojatno služe za rasklapanje pokrova gdje se može očistiti prostor za vodu od kamenca. Sa lemilicom su opet bile poteškoće pa sam opet morao da upotrebim plamenski gorilnik a savijanje je bilo nešto trivijalno:



Na okrov tendera sam dolemio L profile gdje če kasnije biti zalemljene matice za spajanje gornjeg i donjeg djela tendera. Tender će biti rasklopljiv jer će imati loksound dekoder te ploćicu štampanog vezja. Ideja je da bi se vršio zajem napona u lokomotivi i slao u tender na elektorniku i dekoder a zatim opet ntrag u lokomotivu preko 8 polnog konektora na motor, lampice, generator dima. Na slici još nisam nalotao matice zato je na sljedećim slikama tender samo sastavljen.



Frem tendera je relativno jednostavan. Osnova je pločica koja se na jednom djelu savije i tamo namjesti odbojnike, cijevi za zrak i kuplu a na veći dio dodaje U profil frema. Ovaj U profil je več pripremljen na pločici i treba ga samo saviti i nalotati na donji dio tendera. Onda se sve skupa složi i dobije neku osnovu koju još treba doraditi: cijevi za zrak, zavorni cilindar i još koji detajl.



I ako sada sklopimo gornji i donji dio tendera on će izgledati ovako:



Kao napomena kotaći se vrte fantastično i sav tender izgleda odlićno i vrlo lijepo se vozi po tračnicama.
 

Thommo

 
Osoblje foruma
Gorchi, još jednom svaka čast!

Sumnjam da bi ja imao strpljenja i mirnu ruku za sagraditi ovaj model, pa zato bravo na ovom izvrsnom dnevniku gradnje!
 

Gorchi

Veteran foruma
Supporter (2016)
Supporter (2017)
Supporter (2019)
Supporter 2020
Supporter 2021
Idemo dalje. Posle izradnje tendera izradio sam kabinu. Možda liči na jednostavan rad ali nije. :evil:



Prvi put gdje se išta zakomplikovalo jest rukohvat na boku kabina. Instrukcije su jednostavne, savij uha, dodaj žicu od 0,5mm i stavi u U oblik savit kos lima na unutrašnju stranu. Nije problem saviti taj lim ako ga imaš dosta ali ovog je bilo prilićno malo i osim toga još nije bio dovoljno dugačak tako da je ostao otvor sa gornje ili sa donje strane. Ovaj otvorić može se pokrpati sa lemilicom ali brzo može doči cin kod rukohvata a to nije povoljno. Mogao bih ova dva komadića lima da izradim sa "fleksarcom" od Proxxon/Minicraft/Dremel orudjem ali problem je da stanujem u bloku, na mizi je računar a kod rezanja lima stvara se fina prašina. Tako sam izradio pažljivo i provjeravao 1000x puta. Na jednoj strani mi je fino ispalo ali na drugoj strani sam ipak morao da na novo izradim ovaj komadić lima sa mom Minicraftom.



Kada su rukohvati na svom mjestu onda se stranice kabine zakrivi pod pravim kutom i zalemi. Sada možemo izradit strehu koju treba pravilno zakriviti. Na strehi nalaze se i otvori za zraćenje koje treba dignuti i ispod njih staviti u U oblik savijen trak koji stvara stranice strehe. Na žalost je opet se pojavi rupa sa strane ovih zračnika pa treba ih pokrpiti sa nekim kitom ili cinom.



Na sredini strehe je otvor za glavni ulaz/izlaz zraka kojeg reguliše mašinovođa iz kabine. U kompletu ima odgovarajući zjetkani dio kojeg se zalemi na strehu i to je više manje sve.



Sada se može strehu zalemiti na kabinu. U osnovi to nije baš neki težak posao ali ovo je opet varljivo. Nepravilan nagib strehe se itekako zapazi. Inaće za lemljenje su jako prikladni metalni krokodilćići za elektroniku. Onda se zatočka strehu na stranice kabine pa se prestavi krokodilćiće pa opet malo zalemi... Može se upotrebiti i stojalo sa krokodilćićima kao na sliki. Sve do kraja kada sam još jedanput zelemio cijelu stranicu. Naravno uvijek treba gledati svoj rad i brinuti se o kontroli i da se nešto ne odlemi...



Kada je streha nalotana na stranice onda se nalemi okvir prednjih ovalnih prozorčiča i držaće rukohvata na kabini kroz koje se stavi metalnu (čeličnu) žicu prosjeka 0,5mm. Lemljenje držača nije problem na stražnoj strani ali sa prednje strane je premalo prostora izmedju stranice i ovalnog prozora. Kod lemljenja poslužio sam se jednog trika. U rupu stavio sam žicu da sam lakše držao ove miniaturne držaće i na kraju sam ih zalemio na svome mestu čak i pravilno obrnute. Jako precizan i fini rad :D



No da bi bila kabina bogatija onda se može dodati još nekoliko djelova kao recimo kočnik pa rukonaslon na stražnje prozore a na prve prozore bi bilo treba staviti koji komadić prozirne plastike. Dosta za ovaj put ;)
 

Podržite rad foruma

Ako želite da pomognete radu foruma i portala malezeljeznice.net, možete da donirate i na taj način doprinesete radu foruma i portala u punom kapacitetu ( Detaljnije o donacijama ).

Iznos donacije
Korisnicko ime sa foruma
Ako ste već donirali i više ne želite da imate pretplatu na godišnju ili mjesecnu donaciju, istu možete otkazati klikom na donji gumb:

Na vrh