Weathering - postarivanje modela

Kameni

AC/DC-DCC podrška
Supporter (2016)
Supporter (2017)
Evo za sve nas koji imaju Roco Geoline plastičnu igračkastu prugu.....
Ne očajavate zbog izgleda haha.

Može se s malo iskustva I vježbanja napraviti prilično dobar efekt. Bolji od mnogih pošodravanja.

Napravio sam 3 probe da znam u kom smjeru treba ići.

Brzinsko postarivanje. Prvo samo pruga i pričvrni materijal u 3 tona + wash pragova I pričvrsnog materijala. Oko 5 min po tračnici. Nije loše Uživo.
IMG_20200324_155404.jpg

Slično, pruga i pričvrni materijal u 3 tona + wash pragova I pričvrsnog materijala s Titanskim detaljima i crni wash kamenja između pragova. Oko 7min po tračnici. Izgleda jako dobro. Na slici vidi se spoj 2 tračnice.
IMG_20200324_155647.jpg

Industrijski kolosijek. Sve kao i pod 2. Crni airbrush po pragovima + pigment + jaki wash. Tu može i bijeli pigment.. Zeleni... Itd. Treba malo doraditi.
IMG_20200324_155830.jpg

Sva 3 skupa
IMG_20200324_160341.jpg
 
Hajde da podignemo i ovu zanimljivu temu.
Prvo da resimo problem samog tereta, a lepeza onoga sto mozemo iskoristiti i postaviti na vagone je stvarno siroka.
Prakticno bilo sta mozemo iskoristiti, ali...
Da bi to bilo realno, moramo se potruditi da to i ofarbamo i adekvatno postarimo.
Zasto?
Pa iz prostog razloga sto su ovo upravo minijature, pa sam teret treba tako i da izgleda.
Sami vagoni su u mnogim stvarima preuvelicani, recimo tukohvati, poluge, bocne stranice i jos mnogo toga, pa se moramo prilagoditi tome.
Cak i prirodno drvo bi bilo pozeljno ofarbati u vestacke boje drveta, da bi to prosto na nasoj minijaturi bilo realno!
Ono sto je takodje bitno je da znamo da boja pravog vagona i minijature ne moze biti po paleti boja u RAL-u, ili bilo kom drugom standardu, ista!
Sama minijatura mora imati SVETLIJU boju iste nijanse da bi to tako umanjeno delovalo realno.
Postoje tablice koje to jasno pokazuju.
To je jednostavno tako.
Po mom nekom iskustvu za razmeru 1/72, sto je najblize HO razmeri, boju treba posvetleti za 30 posto, manje ili vise da bi to bilo realno na minijaturi.
Sa tim mozemo eksperimentisati na plasticnoj casi za jogurt ili necemu slicnom, pa naci pravi nijansu.
Znaci cak i obicno drvo ili industrijsku plastiku, kao sto su slamcice ili bilo sta drugo sto nije fabricki kupljen teret mora da se ofarba.
 

Kameni

AC/DC-DCC podrška
Supporter (2016)
Supporter (2017)
Hajde da podignemo i ovu zanimljivu temu.
Prvo da resimo problem samog tereta, a lepeza onoga sto mozemo iskoristiti i postaviti na vagone je stvarno siroka.
Prakticno bilo sta mozemo iskoristiti, ali...
Da bi to bilo realno, moramo se potruditi da to i ofarbamo i adekvatno postarimo.
Zasto?
Pa iz prostog razloga sto su ovo upravo minijature, pa sam teret treba tako i da izgleda.
Sami vagoni su u mnogim stvarima preuvelicani, recimo tukohvati, poluge, bocne stranice i jos mnogo toga, pa se moramo prilagoditi tome.
Cak i prirodno drvo bi bilo pozeljno ofarbati u vestacke boje drveta, da bi to prosto na nasoj minijaturi bilo realno!
Ono sto je takodje bitno je da znamo da boja pravog vagona i minijature ne moze biti po paleti boja u RAL-u, ili bilo kom drugom standardu, ista!
Sama minijatura mora imati SVETLIJU boju iste nijanse da bi to tako umanjeno delovalo realno.
Postoje tablice koje to jasno pokazuju.
To je jednostavno tako.
Po mom nekom iskustvu za razmeru 1/72, sto je najblize HO razmeri, boju treba posvetleti za 30 posto, manje ili vise da bi to bilo realno na minijaturi.
Sa tim mozemo eksperimentisati na plasticnoj casi za jogurt ili necemu slicnom, pa naci pravi nijansu.
Znaci cak i obicno drvo ili industrijsku plastiku, kao sto su slamcice ili bilo sta drugo sto nije fabricki kupljen teret mora da se ofarba.
Slažem se sa svime što si napisao....
 
Hajde da se pozabavimo jos jednim problemom, da li su modeli namenjeni za vitrinu ili da se voze ili oboje?
Zasto ovo pisem...
Vecina modela kojima se svi odusevljavamo kako su realno uradjeni su modeli za vitrinu, a ne za voznju.
To je tako iz prostog razloga sto ce se neminovno desiti da se modeli ostete, oljusti farba ili na bilo koji drugi nacin izgube deo onoga sto smo postigli mukotrpnima radom na njima da bas tako izgledaju.
Vrlo cesto je tesko zastiti nas trud nekim postojanim lakom, a da pri tome ne izgubimo realan izgled zbog debljine laka koji koristimo.

Ako model stoji u vitrini, onda mu je osnovno lakiranje lakom za kosu (ili nekim modelarskim lakom u spreju) dovoljno da nam dry brush, chipping, preshading, postshading, wash, suvi pigmenti i pasteli ne ostaju na prstima dok ga muvamo po rukama samo povremeno da bi se nekom pohvalili, a da ne pricam o masnim prstima i ostatcima prljavstine i znoja na rukama...
Licno sam poprilicno alergican na takve stvari i glavu bih razbio ciglom (ne figurativno vec bukvalno) onom ko mi pipa 60 sati rada i truda golim rukama...ali i to se desava i meni i drugima.
Cak se i na pamucnim ili silikonskim hirurskim rukavicama vide tragovi boje i svega ostalog ako bolje pogledate posle uzimanja modela u ruke.

Ako se radi o modelima za voznju, to je vec malo kompleksnije.
Tu tezak weathering nije bas pozeljan ker ga je tesko zastitit u vecini slucajeva, a da ostane na modelu i posle x/y voznji.

Uzmimo u obzir i cinjenicu da kada bi ispred nas bio pravi vagon, na istoj udaljenosti (opticki) da u nasim ocima izgleda kao neki u HO razmeri na 20 ili 30 cm od nas na podlozi, sta bi od tog weatheringa uopste videli sa te daljine?
Izadjite napolje, do pruge, do neke ranzirne stanice ili odmorista i ispruzite ruku ispred sebe, a u ruci drzite vagon i udaljavalte se sve dok pravi vagon i onaj u ruci ne budu u vasim ocima priblizno iste velicine.
Kako vam iz te udaljenosti izgleda pravi vagon?
Sta i koliko od ostecenja i weatheringa uopste vidite sa te udaljenosti?
Za vece razmere je malo drugacije, model je veci, pa je i daljina iz koje su model i pravi vagon manja, pa se vise weatheringa i vidi.
Sve zavisi od razmere modela.

Ni sa weatheringom ne treba preterivati, umerenost je jako bitna da to ne bi izgledalo kao nesto nabacano na pracice plastike.
Meni licno parnjaca DB 89 sa nekog od prethodnih postova deluje previse ostarena, jer ne moze bukvalno svaki deo da zardja.
U ostalom pogledajte fotografije V 2200 iz Topcidera, ali ne fotografije sa pola metra, vec iz daljine, a ima ih.
To je ono o cemu pricam.

Mnogo truda i rada je potrebno da se nesto dovede do pristojnog izgleda i da se ne uradi premalo ili pretera.
.
Hajde da napravimo malu radionicu sa koracima od osnova, pa do krajnjih rezultata, ali sa fokusom vise na iskustva nas sa foruma i nase modele.
Otvorimo temu o farbanju, lakiranju, lepljenju dekala i weatheringu, tehnikama, alatu, materijalima i boljama i svemu sto moze da pomogne i nama, ali pre svega onima koje to zanima i zele da pocnu sa tim.
 

Sky

 
Supporter (2016)
Supporter 2020
Hajde da se pozabavimo jos jednim problemom, da li su modeli namenjeni za vitrinu ili da se voze ili oboje?
Zasto ovo pisem...
Vecina modela kojima se svi odusevljavamo kako su realno uradjeni su modeli za vitrinu, a ne za voznju.
To je tako iz prostog razloga sto ce se neminovno desiti da se modeli ostete, oljusti farba ili na bilo koji drugi nacin izgube deo onoga sto smo postigli mukotrpnima radom na njima da bas tako izgledaju.
Vrlo cesto je tesko zastiti nas trud nekim postojanim lakom, a da pri tome ne izgubimo realan izgled zbog debljine laka koji koristimo.

Ako model stoji u vitrini, onda mu je osnovno lakiranje lakom za kosu (ili nekim modelarskim lakom u spreju) dovoljno da nam dry brush, chipping, preshading, postshading, wash, suvi pigmenti i pasteli ne ostaju na prstima dok ga muvamo po rukama samo povremeno da bi se nekom pohvalili, a da ne pricam o masnim prstima i ostatcima prljavstine i znoja na rukama...
Licno sam poprilicno alergican na takve stvari i glavu bih razbio ciglom (ne figurativno vec bukvalno) onom ko mi pipa 60 sati rada i truda golim rukama...ali i to se desava i meni i drugima.
Cak se i na pamucnim ili silikonskim hirurskim rukavicama vide tragovi boje i svega ostalog ako bolje pogledate posle uzimanja modela u ruke.

Ako se radi o modelima za voznju, to je vec malo kompleksnije.
Tu tezak weathering nije bas pozeljan ker ga je tesko zastitit u vecini slucajeva, a da ostane na modelu i posle x/y voznji.

Uzmimo u obzir i cinjenicu da kada bi ispred nas bio pravi vagon, na istoj udaljenosti (opticki) da u nasim ocima izgleda kao neki u HO razmeri na 20 ili 30 cm od nas na podlozi, sta bi od tog weatheringa uopste videli sa te daljine?
Izadjite napolje, do pruge, do neke ranzirne stanice ili odmorista i ispruzite ruku ispred sebe, a u ruci drzite vagon i udaljavalte se sve dok pravi vagon i onaj u ruci ne budu u vasim ocima priblizno iste velicine.
Kako vam iz te udaljenosti izgleda pravi vagon?
Sta i koliko od ostecenja i weatheringa uopste vidite sa te udaljenosti?
Za vece razmere je malo drugacije, model je veci, pa je i daljina iz koje su model i pravi vagon manja, pa se vise weatheringa i vidi.
Sve zavisi od razmere modela.

Ni sa weatheringom ne treba preterivati, umerenost je jako bitna da to ne bi izgledalo kao nesto nabacano na pracice plastike.
Meni licno parnjaca DB 89 sa nekog od prethodnih postova deluje previse ostarena, jer ne moze bukvalno svaki deo da zardja.
U ostalom pogledajte fotografije V 2200 iz Topcidera, ali ne fotografije sa pola metra, vec iz daljine, a ima ih.
To je ono o cemu pricam.

Mnogo truda i rada je potrebno da se nesto dovede do pristojnog izgleda i da se ne uradi premalo ili pretera.
.
Hajde da napravimo malu radionicu sa koracima od osnova, pa do krajnjih rezultata, ali sa fokusom vise na iskustva nas sa foruma i nase modele.
Otvorimo temu o farbanju, lakiranju, lepljenju dekala i weatheringu, tehnikama, alatu, materijalima i boljama i svemu sto moze da pomogne i nama, ali pre svega onima koje to zanima i zele da pocnu sa tim.
@husky011 , svaka čast na ovakvoj opservaciji, potpuno dijelim isto mišljenje glede postarivanja modela, koliko god se neki ljutili oko toga!:aplauz::aplauz:
 

nik

Veteran foruma
Hajde da podignemo i ovu zanimljivu temu.
Prvo da resimo problem samog tereta, a lepeza onoga sto mozemo iskoristiti i postaviti na vagone je stvarno siroka.
Prakticno bilo sta mozemo iskoristiti, ali...
Da bi to bilo realno, moramo se potruditi da to i ofarbamo i adekvatno postarimo.
Zasto?
Pa iz prostog razloga sto su ovo upravo minijature, pa sam teret treba tako i da izgleda.
Sami vagoni su u mnogim stvarima preuvelicani, recimo tukohvati, poluge, bocne stranice i jos mnogo toga, pa se moramo prilagoditi tome.
Cak i prirodno drvo bi bilo pozeljno ofarbati u vestacke boje drveta, da bi to prosto na nasoj minijaturi bilo realno!
Ono sto je takodje bitno je da znamo da boja pravog vagona i minijature ne moze biti po paleti boja u RAL-u, ili bilo kom drugom standardu, ista!
Sama minijatura mora imati SVETLIJU boju iste nijanse da bi to tako umanjeno delovalo realno.
Postoje tablice koje to jasno pokazuju.
To je jednostavno tako.
Po mom nekom iskustvu za razmeru 1/72, sto je najblize HO razmeri, boju treba posvetleti za 30 posto, manje ili vise da bi to bilo realno na minijaturi.
Sa tim mozemo eksperimentisati na plasticnoj casi za jogurt ili necemu slicnom, pa naci pravi nijansu.
Znaci cak i obicno drvo ili industrijsku plastiku, kao sto su slamcice ili bilo sta drugo sto nije fabricki kupljen teret mora da se ofarba.
Sa tim posvjetljivanjem se nikako ne slažem. Ono vuče korjene iz prethodnog vremena kada je rasvjeta u interijeru, gdje se nalaze i gledaju modeli, bila slaba. Danas nismo osuđeni na slabu rasvjetu.
Također to posvjetljivanje potiče iz plastičnog maketarstva pretežno vojne tematike gdje su makete/modeli sami za sebe ili na nekim dioramama/vinjetama. Teži se postizanju željene atmosfere na tom minijaturnom isječku. Kod željezničkih modela površine na kojima se vozi su puno veće i raznolikije, vozila je puno i međusobno se kombiniraju u vlakovima različitih sastava. Često su zajedno vozila raznih vlasnika a također se često vozi po tuđim i/ili zajedničkim maketama. Zbog navedenog je kod modela željezničkih vozila najbolje koristiti originalne nijanse iz 1:1 svijeta jer sve ostalo vodi u nered a ionako nije niti potrebno. Imamo na raspolaganju modernu jeftinu i jaku LED rasvjetu pa ju samo trebamo upotrijebiti.
Osim toga vojna vozila su u raznim maskirnim bojama koje je lako posvjetliti ali to nije izvedivo sa jarkim bojama iz svijeta željeznice. Kako posvijetliti crnu boju 30% a da ne postane siva? Kako posvijetliti bijelu boju, koju ne možemo posvjetliti, da ostane jednaka razlika u svjelini prema drugim bojama, koje smo posvjetlili? Kako posvjetliti crvenu da ne postane rozasta? Kako posvjetliti metalne dijelove koji su u svojoj prirodnoj boji (mesing, novo srebro itd.)? Nikako.
 
Last edited:

nik

Veteran foruma
Hajde da se pozabavimo jos jednim problemom, da li su modeli namenjeni za vitrinu ili da se voze ili oboje?
Zasto ovo pisem...
Vecina modela kojima se svi odusevljavamo kako su realno uradjeni su modeli za vitrinu, a ne za voznju.
To je tako iz prostog razloga sto ce se neminovno desiti da se modeli ostete, oljusti farba ili na bilo koji drugi nacin izgube deo onoga sto smo postigli mukotrpnima radom na njima da bas tako izgledaju.
Vrlo cesto je tesko zastiti nas trud nekim postojanim lakom, a da pri tome ne izgubimo realan izgled zbog debljine laka koji koristimo.

Ako model stoji u vitrini, onda mu je osnovno lakiranje lakom za kosu (ili nekim modelarskim lakom u spreju) dovoljno da nam dry brush, chipping, preshading, postshading, wash, suvi pigmenti i pasteli ne ostaju na prstima dok ga muvamo po rukama samo povremeno da bi se nekom pohvalili, a da ne pricam o masnim prstima i ostatcima prljavstine i znoja na rukama...
Licno sam poprilicno alergican na takve stvari i glavu bih razbio ciglom (ne figurativno vec bukvalno) onom ko mi pipa 60 sati rada i truda golim rukama...ali i to se desava i meni i drugima.
Cak se i na pamucnim ili silikonskim hirurskim rukavicama vide tragovi boje i svega ostalog ako bolje pogledate posle uzimanja modela u ruke.

Ako se radi o modelima za voznju, to je vec malo kompleksnije.
Tu tezak weathering nije bas pozeljan ker ga je tesko zastitit u vecini slucajeva, a da ostane na modelu i posle x/y voznji.

Uzmimo u obzir i cinjenicu da kada bi ispred nas bio pravi vagon, na istoj udaljenosti (opticki) da u nasim ocima izgleda kao neki u HO razmeri na 20 ili 30 cm od nas na podlozi, sta bi od tog weatheringa uopste videli sa te daljine?
Izadjite napolje, do pruge, do neke ranzirne stanice ili odmorista i ispruzite ruku ispred sebe, a u ruci drzite vagon i udaljavalte se sve dok pravi vagon i onaj u ruci ne budu u vasim ocima priblizno iste velicine.
Kako vam iz te udaljenosti izgleda pravi vagon?
Sta i koliko od ostecenja i weatheringa uopste vidite sa te udaljenosti?
Za vece razmere je malo drugacije, model je veci, pa je i daljina iz koje su model i pravi vagon manja, pa se vise weatheringa i vidi.
Sve zavisi od razmere modela.

Ni sa weatheringom ne treba preterivati, umerenost je jako bitna da to ne bi izgledalo kao nesto nabacano na pracice plastike.
Meni licno parnjaca DB 89 sa nekog od prethodnih postova deluje previse ostarena, jer ne moze bukvalno svaki deo da zardja.
U ostalom pogledajte fotografije V 2200 iz Topcidera, ali ne fotografije sa pola metra, vec iz daljine, a ima ih.
To je ono o cemu pricam.

Mnogo truda i rada je potrebno da se nesto dovede do pristojnog izgleda i da se ne uradi premalo ili pretera.
.
Hajde da napravimo malu radionicu sa koracima od osnova, pa do krajnjih rezultata, ali sa fokusom vise na iskustva nas sa foruma i nase modele.
Otvorimo temu o farbanju, lakiranju, lepljenju dekala i weatheringu, tehnikama, alatu, materijalima i boljama i svemu sto moze da pomogne i nama, ali pre svega onima koje to zanima i zele da pocnu sa tim.
Sa ovime se slažem. Weathering treba biti umjeren (osim ako zbog nekog specifičnog razloga nije drugačije) i tako izveden da je otporan na rukovanje modelima i njihovo servisiranje. I treba biti napravljen prema nekom predlošku a ne napamet. Tu ne mislim da treba 100% odgovarati nekom originalu već može biti baziran i na kompilaciji više originala istog/sličnog tipa.
 
Nadam se da će oživjeti ovaj prijedlog:
"Hajde da napravimo malu radionicu sa koracima od osnova, pa do krajnjih rezultata, ali sa fokusom vise na iskustva nas sa foruma i nase modele.
Otvorimo temu o farbanju, lakiranju, lepljenju dekala i weatheringu, tehnikama, alatu, materijalima i boljama i svemu sto moze da pomogne i nama, ali pre svega onima koje to zanima i zele da pocnu sa tim. "

I još jednom ponavljam svoj prijedlog o nacrtima željezničkih vozila i svega vezanog uz željeznicu. Sve je teže naći nacrte jer se sve više tematskih foruma zatvara ili su slike nestale.
 
Sa tim posvjetljivanjem se nikako ne slažem. Ono vuče korjene iz prethodnog vremena kada je rasvjeta u interijeru, gdje se nalaze i gledaju modeli, bila slaba. Danas nismo osuđeni na slabu rasvjetu.
Također to posvjetljivanje potiče iz plastičnog maketarstva pretežno vojne tematike gdje su makete/modeli sami za sebe ili na nekim dioramama/vinjetama. Teži se postizanju željene atmosfere na tom minijaturnom isječku. Kod željezničkih modela površine na kojima se vozi su puno veće i raznolikije, vozila je puno i međusobno se kombiniraju u vlakovima različitih sastava. Često su zajedno vozila raznih vlasnika a također se često vozi po tuđim i/ili zajedničkim maketama. Zbog navedenog je kod modela željezničkih vozila najbolje koristiti originalne nijanse iz 1:1 svijeta jer sve ostalo vodi u nered a ionako nije niti potrebno. Imamo na raspolaganju modernu jeftinu i jaku LED rasvjetu pa ju samo trebamo upotrijebiti.
Osim toga vojna vozila su u raznim maskirnim bojama koje je lako posvjetliti ali to nije izvedivo sa jarkim bojama iz svijeta željeznice. Kako posvijetliti crnu boju 30% a da ne postane siva? Kako posvijetliti bijelu boju, koju ne možemo posvjetliti, da ostane jednaka razlika u svjelini prema drugim bojama, koje smo posvjetlili? Kako posvjetliti crvenu da ne postane rozasta? Kako posvjetliti metalne dijelove koji su u svojoj prirodnoj boji (mesing, novo srebro itd.)? Nikako.
Drago mi je da se ne slazemo!
Samim tim cemo doci do neceg sto je realno i primenjivo!
Naravno da se crna i bela, ili pak boje sa metalnim pigmentom ne mogu posvetleti.
Kazu, lepota je u oku posmatraca...! :pivo:
 

nik

Veteran foruma
Drago mi je da se ne slazemo!
Samim tim cemo doci do neceg sto je realno i primenjivo!
Naravno da se crna i bela, ili pak boje sa metalnim pigmentom ne mogu posvetleti.
Kazu, lepota je u oku posmatraca...! :pivo:
Ako bijelu i crnu ne diramo a ostale posvjetlimo onda ćemo dobiti njihov neproporcionalan odnos na modelu. Kao što sam i prije napisao intervencijom u svjetlinu boje lančanom reakcijom si navlačimo hrpu drugih problema na leđa.
Nisam mislio na boje sa metalnim pigmentima nego na neofarbane prave metalne površine. Toga u plastičnom maketarstvu gotovo da i nema dok je u željezničkom modelarstvu to u širokoj upotrebi. Zato se tehnike rada i način razmišljanja ne mogu jednostavno preslikati iz jednog u drugo. Nekada se mogu bez izmjena, nekada uz izmjene a nekada nikako.
 
Last edited:

nik

Veteran foruma
Puno tehnika iz plastičnog maketarstva, sa iznimkom posvjetljivanja, se može preslikati na izradu objekata u željezničkom modelarstvu. Zgrade i mostove u principu ne diramo i nije im potrebno servisiranje a često im je potreban i jači weathering. Osim toga to u osnovi najčešće i jesu plastični kitovi koji se tehnološki ne razlikuju od kitova vojne tematike.
 
Trumpi je jako detaljan kod svojih velikih modela.
Radio sam Trumpenterov T 34/85 u merilu 1/16, mrcina sa 1000 delova i sitnica...
Sad me ceka jedan Leopard II A6 u istom merilu, ali RC model sa mehanizmom topa koji ispaljuje kuglice od 6mm sa bojom, svetnosnom signalizacijom i nezavisnim vesanjem za svaki tocak...nocna mora...
 

Podržite rad foruma

Ako želite da pomognete radu foruma i portala malezeljeznice.net, možete da donirate i na taj način doprinesete radu foruma i portala u punom kapacitetu ( Detaljnije o donacijama ).

Iznos donacije
Korisnicko ime sa foruma
Ako ste već donirali i više ne želite da imate pretplatu na godišnju ili mjesecnu donaciju, istu možete otkazati klikom na donji gumb:

Na vrh